Πώς θα μειώσουμε την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού

Παρότι δεν υπάρχει επιβεβαιωμένη απόλυτη πρόληψη για τον καρκίνο του μαστού, ορισμένες πράξεις και συνήθειές μας μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες νόσησης.
Παρακάτω, σας παρουσιάζουμε πέντε από αυτές.

1. Επιδιώξτε ένα καλό σωματικό βάρος και διατηρήστε το.

Οι υπέρβαρες ή παχύσαρκες γυναίκες, ειδικά μετά την εμμηνόπαυση, διατρέχουν κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Από την ενηλικίωση και ύστερα, όσο βάρος προσθέτουμε στο σώμα μας τόσο αυξάνουμε το ρίσκο.

Μετά την εμμηνόπαυση, το μεγαλύτερο ποσοστό των οιστρογόνων στο σώμα μιας γυναίκας προέρχεται από τον λιπώδη ιστό. Όσο περισσότερο λιπώδη ιστό έχουμε, τόσο περισσότερα οιστρογόνα παράγει ο οργανισμός, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Επιπλέον, οι υπέρβαρες γυναίκες έχουν συνήθως υψηλότερα επίπεδα ινσουλίνης, και τα υψηλά επίπεδα ινσουλίνης έχουν συνδεθεί επίσης με την εμφάνιση καρκίνου του μαστού.

Αν έχετε φυσιολογικό σωματικό βάρος, διατηρήστε το· αν, πάλι, έχετε επιβαρυνθεί με επιπλέον κιλά, επιδιώξτε να τα χάσετε. Υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις πως η απώλεια περιττών κιλών συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Ακόμα και λίγα κιλά λιγότερα ωφελούν πολλαπλά τον οργανισμό, ενώ η απώλειά τους είναι μια καλή αρχή.

2. Επιδιώξτε τη σωματική άσκηση και αποφύγετε την καθιστική ζωή.

Πολυάριθμες έρευνες έχουν αποδείξει ότι η τακτική σωματική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Σύμφωνα με τα πρόσφατα νέα δεδομένα του Οδηγού Διατροφής και Άσκησης της Αμερικανικής Αντικαρκινικής Εταιρείας, συνιστάται κάθε εβδομάδα μέτρια άσκηση διάρκειας 150-300 λεπτών ή έντονη άσκηση διάρκειας 75-150 λεπτών. Το ιδανικό είναι άσκηση τουλάχιστον 300 λεπτών ή παραπάνω.

Επιπρόσθετα, είναι καλό να περιορίσετε κάθε είδους παθητική δραστηριότητα, όπως ο καναπές, το κρεβάτι, η τηλεόραση, και γενικότερα κάθε είδους διασκέδαση μέσω οθόνης. Αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία αν και η δουλειά σας είναι καθιστική.

3. Υιοθετήστε συνήθειες υγιεινής διατροφής.

Στην υγιεινή διατροφή περιλαμβάνονται τα παρακάτω: πολλά και διαφορετικά λαχανικά, όσπρια πλούσια σε φυτικές ίνες (αρακάς, φασόλια), φρούτα διαφόρων χρωμάτων και δημητριακά ολικής άλεσης. Φροντίστε να αποφεύγετε το κόκκινο και το επεξεργασμένο κρέας, τα αναψυκτικά με προσθήκη ζάχαρης, κάθε είδους τρόφιμα υψηλής επεξεργασίας και τα επεξεργασμένα δημητριακά. Καταναλώνοντας προϊόντα υγιεινής διατροφής θα προσλαμβάνετε τα συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός σας σε ποσότητες που θα σας βοηθήσουν να αποκτήσετε το ιδανικό βάρος – και να το διατηρήσετε.
4. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ.

Οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση κάθε είδους αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Εφόσον επιθυμείτε να πιείτε αλκοόλ, η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία συνιστά στις γυναίκες να μην καταναλώνουν πάνω από μία μονάδα αλκοόλ την ημέρα. Μία μονάδα αλκοόλ ισοδυναμεί με περίπου 350 ml κοινής μπίρας, 150 ml κρασιού ή 45 ml οποιουδήποτε δυνατού ποτού.

5. Εξετάστε καλά τις παραμέτρους προτού ξεκινήσετε Θεραπεία Ορμονικής Υποκατάστασης (HRT).

Οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι Θεραπείες Ορμονικής Υποκατάστασης που συνδυάζουν τη λήψη οιστρογόνων και προγεστερόνης αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Αυτός ο συνδυασμός ορμονών επίσης αυξάνει την πυκνότητα του μαστού, δυσκολεύοντας έτσι την απεικόνιση τυχόν κακοήθειας στη μαστογραφία. Τα καλά νέα ωστόσο είναι πως τρία χρόνια μετά τη διακοπή της θεραπείας, ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του μαστού πέφτει στα επίπεδα μιας γυναίκας που δεν ακολούθησε ποτέ HRT.

Για τις γυναίκες που έχουν κάνει υστερεκτομή, μια Θεραπεία Ορμονικής Υποκατάστασης που περιλαμβάνει μόνο οιστρογόνα αποτελεί ενδεχομένως μια καλύτερη επιλογή. Από μόνα τους, τα οιστρογόνα δεν αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Παρ’ όλα αυτά, οι γυναίκες που έχουν ακόμη τη μήτρα τους διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο της μήτρας αν ακολουθούν HRT που περιλαμβάνει μόνο οιστρογόνα.

Συζητήστε με τον γιατρό σας όλες τις επιλογές που έχετε για να αντιμετωπίσετε τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, εξετάζοντας τα υπέρ και τα κατά της καθεμίας. Εφόσον αποφασίσετε να ακολουθήσετε HRT, το καλύτερο είναι να πάρετε τη μικρότερη δυνατή δόση που θα σας καλύπτει, και για το μικρότερο δυνατό χρονικό διάστημα.

Πηγή: www.cancer.org